Den 27. marts besøgte Forskønnelsen Davids Samling i Kronprinsessegade, hvor vi blev modtaget af museumsdirektør Joachim Meyer og museumsinspektør Anette Lindbøg Karlsen.  

Davidsamling, der åbnede i 1945, rummer Nordens største samling af islamisk kunst og kunsthåndværk fra 700 til 1800-tallet samt et udvalg af europæisk kunst og kunsthåndværk fra 1600 til 1700-tallet.

Samlingen er stiftet af juristen og kunstsamleren C.L. David (1878-1960), som opbyggede sin kunstsamling i huset fra 1807, hvor han selv boede. Museet er et af de få, som har formået af blive liggende inde i byen og samtidigt kunne følge med kravene om mere plads, efterhånden som samlingerne voksede.  

I dag strækker museet sig over flere etager i et labyrintisk forløb af store og små udstillingsrum designet af blandt andre arkitekterne Carl Petersen og Kaare Klint.

En stor tak til Joachim Meyer og Anette Lindbøg Karlsen for deres interessante og engagerede rundvisning.